تبلیغات
مروری بر کسب و کار اینترنتی - فرصت های اقتصادی تجارت الکترونیک

در دنیای کنونی، فضای مجازی، اینترنت و فناوری های روز دیگر، غیرقابل چشم پوشی است و تنها برای سرگرمی نیست، بلکه به یکی از ابزارهای ضروری زندگی بشر مدرن و رو به توسعه امروزی تبدیل شده است. به طور کلی دنیای الکترونیک همه ابعاد زندگی و جوامع بشری را دستخوش تغییر وتحول کرده و به تبع آن بازارها نیز در اثر تاثیر و به کارگیری دنیای الکترونیک دچار تغییرات ماهیتی و شکلی شده اند.

فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر تاثیرات زیادی بر صنایع مختلف داشته، قدرت ارتباطی قوی از طریق اینترنت، امکان هماهنگی، کنترل، عملیات بهتر و اطلاع‌رسانی مناسب را فراهم ساخته، باعث ایجاد فرصت برای سازمان‌های متکی بر کسب و کار الکترونیکی شده و همچنین به‌کارگیری صحیح و مناسب آن سبب ارتقای سطح تعادل در بازار و ایجاد اشتغال و درآمد ملی شده است.
تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهم‌ترین و ارزش‌افزاترین کاربردهای فناوری ارتباطات و اطلاعات، نقش ویژه‌ای را در حرکت کشورهای مختلف به سمت اقتصاد شبکه‌ای ایفا کرده است. گرچه تجارت الکترونیکی عموما در حوزه بازرگانی و تجارت و برای دادوستد کالا و خدمات شناخته شده است و تراکنش‌های مالی جزء لاینفک آن محسوب می‌شود، تاثیر مستقیمی بر سایر حوزه‌ها از جمله حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز به دنبال خواهد داشت. بازار الکترونیک که اساس تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد به صورت یک سیستم اطلاعاتی در دسترس درآمده که به خریداران و فروشندگان این امکان را می‌دهد تا درباره قیمت‌ها و محصولات ارائه شده به تبادل اطلاعات بپردازند. در حال حاضر می‌توان بسیاری از فعالیت‌های توزیع، فروش، ارتقا و پرداخت‌های الکترونیکی را از طریق شرکت‌هایی انجام داد که دارای این زیرساخت‌ها باشند و همکاری با آنها روشن و مورد اطمینان عموم باشد. استفاده از خدماتی که واسطه‌های الکترونیکی برای عرضه‌کنندگان محصولات مختلف ایجاد می‌کنند، می‌تواند بسیاری از خدمات و صنایعی که دچار رکود شده‌اند مانند صنایع دستی کشور را از ناتوانی در رقابت با دیگر صنایع و خدمات نجات دهد.

گسترده‌ترین شبکه خرید و فروش اینترنتی هم‌اکنون با جستجوی اندکی در اینترنت، نام شرکت‌های کوچک و بزرگ مختلفی را پیدا خواهید کرد که در این عرصه مشغول فعالیت هستند. از جمله اینها بازار الکترونیک شرکت پست است که گسترده‌ترین شبکه خرید و فروش اینترنتی کشور محسوب شده و فروشگاه‌ها، تولیدکنندگان و سایر عرضه‌کنندگان کالا و خدمات از طریق بستر الکترونیک و مجازی که پست در اختیار آنها قرار می‌دهد، مبادرت به عرضه و فروش کالا و خدمات خود به صورت اینترنتی می‌کنند. سرویسی که علاوه بر معرفی گسترده و آسان کالا و خدمات در سهولت دسترسی هموطنان در دورترین نقاط شهری و روستایی به دلیل گستردگی نقاط تحت پوشش به امکانات و کالاهای فروشگاه‌ها نقش موثری را ایفا کرده است.
این سامانه یکی از جذاب‌ترین و متنوع‌ترین بازارهای مجازی موجود است و از قابلیت‌های متعددی مانند جستجو براساس نام محصول، برند، نام فروشگاه، تخفیفات، کالاهای پرفروش، جدیدترین کالاها و کالاهایی که در فهرست فروش جشنواره قرار گرفته‌اند، برخوردار است.

اعتماد و اطمینان از خرید با کیفیت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خریداران از فروشگاه‌های مجازی، اعتماد و اطمینان از خرید باکیفیت است. وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلب اعتماد مشتریان اقدام به ارائه نماد اعتماد به این نوع فروشگاه‌ها کرده تا هم بازار خرید و فروش اینترنتی از این طریق پررونق شود و هم مشتریان متضرر نشوند. در همین راستا سرویس بازار الکترونیک شرکت پست همگام با سایر سرویس‌ها، جایگاهی ویژه در شبکه پستی و همچنین نزد فعالان این عرصه یافته است. این سرویس به عنوان نخستین‌گیرنده نماد اعتماد الکترونیکی در بین فروشگاه‌های دولتی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت جلب اعتماد فروشگاه‌ها و مشتریان گام بزرگی برداشته است. بازار الکترونیک پست سهم خوبی را در ایجاد اشتغال به ویژه در مشاغل خانگی داشته و گسترش آن توانسته است کسب و کار را رونق دهد به گونه‌ای که افراد می‌توانند با کمترین هزینه، غرفه مجازی دراختیار داشته و کالاها و خدمات مختلف خود را به هموطنان عرضه و به فروش رسانند. در حال حاضر 10 دسته کالا مشتمل بر محصولات الکترونیکی، لوازم خانگی و اداری، پوشاک، محصولات فرهنگی، صنایع دستی، تجهیزات و ابزارآلات، مواد غذایی، مواد بهداشتی و... در سامانه بازار الکترونیک پست وجود دارد که در مجموع 10 هزار و 400 نوع کالا در این بازار ارائه می‌شود. فعالیت 591 فروشگاه در این سامانه و ثبت درخواست 371 فروشگاه، گواه بر توانمندی شبکه پستی در این امر است. مشتری مداری، صیانت از محصول، رقابت سالم ارکان اصلی بازار الکترونیک سرویس‌دهی به مشتریان در هر لحظه از شبانه‌روز، عدم محدودیت مکانی، سفارش و تحویل کالا در هر کجای کشور، امکان خرید در منزل، افزایش حق انتخاب مشتری، دسترسی به انواع متنوع از محصول درخواستی، قابلیت مقایسه قیمت‌ها و مشخصات کالاها در کمترین زمان و بیمه بودن کالا از دیگر امکاناتی است که می‌تواند هم برای فروشنده و هم خریدار راحتی خیال و رضایت را فراهم آورد. هم‌اکنون تنوع کالاها، خدمات و سایر امکانات بی‌نظیر بازار الکترونیکی پست، استقبال خوب مردم از این سرویس و روندرو به رشد ترافیک آن را در پی داشته است. سرویس بازار الکترونیک پست در زمینه معرفی و تبلیغ محصول، استفاده از تجارت الکترونیک، به ویژه با استفاده از اینترنت، محدودیت​های موجود در تبلیغات متعارف را نداشته و در هر زمان در دسترس است و می‌تواند برای هر گروه خاص مصرف‌کنندگان تغییر یابد. تغییر کانال‌های معمول فروش، افزایش فروش، امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید، کاهش هزینه‌ها، کاهش نیروی انسانی و هزینه‌های فروش به دلیل فروش آنی و برخط (online)، کاهش زمان و ترددهای بی‌مورد، کاهش زمان عرضه و در معرض فروش قرار گرفتن محصولات جدید به محض آماده شدن، تسهیل در خدمات پس از فروش و دسترسی سریع به اطلاعات از جمله دیگر مزایای این سرویس است.همچنین از بین رفتن مرزها و افزایش فرصت‌های جدید شغلی، افزایش قدرت تجزیه و تحلیل کالا به‌طوری‌که اطلاعات به دست آمده از مشتریان برای تولید کالا‏های جدید یا تغییر در تولید کالا‏های قبلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایجاد فرصت‌های تجاری جدید برای صنایع و بنگاه‌های بازرگانی، افزایش سطح رفاه زندگی مردم و کاهش هزینه‌های تبلیغات کالا نیز از دیگر نقاط قوت این سرویس محسوب می‌شود. بی تردید شرکت پست در یک دهه اخیر در بحث دولت الکترونیک به صورت موثر وارد میدان شده و از ارکان مهم تحقق آن بوده است، به‌طوری که سرویس‌های راه‌اندازی شده توسط این شرکت از جمله سامانه بازار الکترونیک و مزایای بی‌شمار فوق‌الذکر آن مصداق خوبی برای اثبات این مهم است.

 

 

منبع: سایت خبر تحلیلی کسب و کار






طبقه بندی: آشنایی با کسب و کار اینترنتی، 
برچسب ها: فرصت های اقتصادی تجارت الکترونیک، تجارت الکترونیک، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بازار الکترونیک،  

تاریخ : جمعه 7 اسفند 1394 | 09:11 ب.ظ | نویسنده : فرزانه سیف | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • داتیس چت