تبلیغات
مروری بر کسب و کار اینترنتی - تعریف بازاریابی اینترنتی و یا بازاریابی الکترونیکی

بازازیابی اینترنتی امروزه به عنوان یکی از موثرترین روش ها در جذب مشتری و ورود به بازارهای جدید است. در بازاریابی اینترنتی، سایت مورد نظرنیازی به منابع انسانی ندارد و تنها با راه اندازی سایت یا راه اندازی یک پورتال استاندارد از نظر "سئو" و استفاده از نیروی متخصص و آشنا به تکنیک های روز بهینه سازی سایت و بازاریابی الکترونیکی؛ ورود به بازارهای جدید شما شروع می شود...

 بازاریابی اینترنتی


مفهوم واژه بازاریابی بسیاری از افراد را به یاد بازاریابی حضوری و کفش آهنین می اندازد ! ارزش و اهمیت بازاریابی را مدیرعامل یک شرکت دارای محصولات و خدمات و یا مدیربازرگانی بنگاه های اقتصادی بخوبی میداند. توسعه و افزایش فروش تنها از طریق بازاریابی امکانپذیر است و حتی اگر شخصی بگوید تبلیغات بهتراست از بازاریابی باید بگوییم این شخص در اصل یکی از زیرمجموعه های بازاریابی را مفیدتر از خود بازاریابی میداند که این طرز فکر کاملا اشتباه است.

هر روز به تعداد کاربران فضای مجازی کشورمان افزوده میشود و این به آن معناست که در دنیای مجازی پتانسیل بالایی برای عرضه محصولات و خدمات برای بنگاه های اقتصادی وجود دارد که البته فعلا از این پتانسیل فروشندگان محصولات کپی و محصولات تقلبی استفاده میکنند. در این مقاله به مفهوم واژه بازاریابی اینترنتی یا همان بازاریابی الکترونیکی میپردازیم.
بسیاری از روش ها و فنون بازاریابی الکترونیکی در کشمکش بین فروشندگان اینترنتی تازه کار و فروشندگان سنتی (خرده فروشان خشت و گلی) ابداع شدند، اما هنوز در مورد روش های بازاریابی الکترونیکی، طبقه بندی واحدی بر اساس مبانی نظری، ارائه نشده است. 

تحقیق درمورد چارچوب بازاریابی الکترونیکی

مدیران هنگامی که برای کسب نتایج حاصل از فعالیت بازاریابی خود تلاش می کنند، به سبب فقدان واژگان استانداردِ بازاریابی، کاری بسیار دشوار را در پیش رو دارند. به همین علت، فرموله کردن و انتقال طرح بازاریابی الکترونیکی، بسیار سخت خواهد بود . ما در تحقیق خود به افزون بر ۳۰ ابزار و روش بازاریابی الکترونیکی دست یافتیم. هنگام اقدام در این سطح تاکتیکی ، فرموله کردن استراتژی کاری دشوار است. آنچه مدیران نیاز دارند چارچوبی مشخص با تعداد اندکی عناصر بزرگ است نه تعداد زیادی عناصر کوچک. 
یک چارچوب، می تواند حوزه فعالیت های بازاریابی را تعیین کرده و به عنوان مرجعی ذاتی در زمینه تخصیص بودجه، به کار رود. صنایع دارای ساختار عمودی، از نظر تخصیص بودجه به بازاریابی آمیخته، تفاوت دارند. مثلاً بودجه بازاریابی در صنعت دارو، بشدت به سمت نیروی فروشی که پزشکان را به عنوان بازار هدف درنظر گرفته اند، گرایش یافته است. در صنعت بسته بندی، معمول ترین رویکرد، تأکید بر تبلیغات تلویزیونی برای مصرف کنندگان است. برای مدیران بازاریابی، مقایسه بین بودجه تخصیص یافته با بودجه تخصیص یافته رایج در صنعت ایشان، امری معمول و بدیهی است.

بازاریابی الکترونیکی چیست؟

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی الکترونیکی، امکان انجام معاملات مرتبط در « محیط های متعامل و شبکه شده دیجیتالی » (DNI) فراهم می آورد. در ابتدا تفکر بازاریابی را تمرکز در معاملات تصور می کردند. حداقل دو روند گسترده ، روشی محدود در تعیین مشخصه های بازاریابی الکترونیک را الگوی معاملات می داند. نخست، در دهه ۱۹۹۰ تئوری بازاریابی به الگوی معاملات مرتبط گرایش یافت زیرا از لحاظ تاریخی، بازاریابی بر ایجاد مشتری به جای حفظ مشتری تأکید داشت.
دیگران این دیدگاه را با ایده بازاریابی ارتباطی و نیز لزوم ارتباط متقابل به صورت یک به یک با تک تک مشتریان، ترکیب کردند، کاتلر در مقاله « مدیریت بازاریابی پیشرو » گفته است : « بازاریابی متعامل، بخشی از ایده ای بزرگ است که بازاریابی ارتباطی نامیده می شود .» این چشم انداز بزرگتر، بازاریابی را ارتباطی متشکل از سری پیوسته ای از اقدامات متقابل سازنده با تمامی مشتریان می داند. 

دومین ضربه به فلسفه بازاریابی را می توان تجلی واقعیت تعامل در محیط وب دانست که یکی از معمول ترین اشکال در تعامل دیجیتالی است. در محیط اینترنت، مشتریان می توانند قبل از انجام معامله، حین انجام معامله و یا بعد از آن، ارتباطی متقابل را در هر زمان و هر مکان ایجاد کنند. این امر زمینه ساز محدودیت الگوی معاملات به هنگام تفکر در خصوص بازاریابی الکترونیک می شود. به علاوه، بیشتر تعاملات در محیط وب، حداقل در برخی روش ها نظیر شناسایی بازدیدکنندگان وب، به شخصی سازی از طریق قرار دادن فایل کوکی در کامپیوتر آنها، گرایش دارند. به گفته پپرز و راجرز (۱۹۹۹): «بازاریابی ارتباطی بتازگی و به علت فناوری داده ها و اینترنت، در مقیاسی بالا عملیاتی شده و هزینه های آن کاهش یافته است.

این روندها، مشخص می سازند که بازاریابی را می بایستی از منظر معاملات ارتباطی و نه از منظر سنتی، تعریف کرد. معاملات ارتباطی، معاملات و تعاملاتی هستند که در بانک های اطلاعاتی ثبت شده، قابل بازاریابی بوده و می توانند در مورد برخی جنبه های تعامل با مشتری مشخص، به روز شوند. بنابراین، دامنه بازاریابی الکترونیک، شامل ابزارهایی برای ایجاد توانایی ارتباط متقابل با اشخاص در محیط های متعامل و شبکه شده دیجیتالی است که ارتباطات متعامل را با استفاده از رسانه های دیجیتالی، مشخص می سازد. تمامی تعاملات اینترنتی، شکلی از تعامل در شبکه دیجیتال تلقی می شوند. چنین تعاملاتی می توانند در هر جنبه از ارتباط بازاریابی بالقوه و یا معامله ای خاص، وجود داشته باشند.
تعامل را می توان به ارسال واقعی محموله یا تعداد زیادی محصول دیجیتال نظیر نقشه ها، آثار هنری، اخبار، نرم افزارها، عکس، بلیط، متون نوشتاری و غیره، تعمیم داد. تعامل دیجیتالی را می توان به هر گونه بازاریابی در «محیط های با واسط رایانه» اطلاق کرد. بنابراین، خواندن نامه الکترونیکی به صورت آف لاین بر روی وسیله دستی نیز در زمره تعامل دیجیتالی قرار می گیرد. همچنین، مشخص کردن این نکته که چه چیزی در حوزه تعریف ما نمی گنجد، امری ضروری است.
مصرف کننده ای که تلویزیون دیجیتال تماشا می کند، در این حوزه جای نمی گیرد زیرا در این فرایند، تعامل دیجیتالی دوطرفه ای اتفاق نمی افتد. حتی اگر مصرف کننده از دستگاه کنترل برای تغییر کانال استفاده کند، وضعیت وی به مفهوم تعامل دیجیتالی نیست با این حال اگر سیستم دیجیتالی، مصرف کننده را قادر به استفاده از کنترل محصولی خاص از طریق صفحه بازرسی می ساخت و یا وی را از هر طریق « با محوریت بازاریابی » با برنامه در تعامل قرار می داد، می شد آن را به عنوان تعاملی دیجیتال در چارچوب خود به شمار آورد. دارنده گوشی همراهی که در یک سوپرمارکت و هنگام عبور از قفسه ها، پیام خداحافظی دریافت می کند، در واقع طرف تعامل دیجیتالی محسوب نمی شود زیرا ارتباط او یک طرفه است، اما اگر وسیله ای دوطرفه در فروشگاه وجود داشته باشد که مصرف کننده نیز بتواند از آن استفاده کرده و امکان اقدامات داخل فروشگاه را فعال سازد، تعامل دیجیتالی محسوب می شود.

 روش های بازاریابی اینترنتی در یک نگاه !

بازاریابی اینترنتی با شیوه های متنوعی انجام میشود . بسته به بازار هدف و نوع محصول یا خدمات یکی از شیوه های بازاریابی الکترونیکی پیشنهاد میشود. بازاریابی اینترنتی از طریق ساخت ویدئو معرفی محصولات و خدمات و یا حتی ویدئو های آموزش استفاده از محصولات و انتشار ویدئو در شبکه اجتماعی، ارسال پیامک منطقه ای و ارسال پیامک به شماره موبایل اصناف و مشاغل، ارسال ایمیل گروهی به آدرس ایمیل های هدف و فعال، معرفی محصولات و خدمات در وبلاگ ها و تالارهای گفتمان و خلاصه معرفی محصولات و خدمات در فضای مجازی از جمله شیوه های متداول بازاریابی اینترنتی نامیده میشود.

پیش نیاز آغاز بازاریابی اینترنتی چیست !

قبل از شروع بازاریابی جهت بهره مندی از حداکثر پتانسیل بازاریابی ابتدا طراحی وب سایت را انجام دهید. راه اندازی وب سایت به شما کمک میکند تا در فضای مجازی بازاریابی الکترونیکی شما با هدف هدایت مشتریان به وب سایت انجام شود و به مرور زمان وب سایت شما به یک رسانه با بازدید بالا در راستای تبلیغات و بازاریابی اینترنتی شما انجام شود. بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو موجب میشود تا کاربران فضای مجازی در موتورهای جستجو وب سایت شما را در صفحات اول موتورهای جستجوگر بیابند و در نتیجه بازدید وب سایت شما افزایش خواهد یافت.


منبع: واحد بازاریابی سازین






طبقه بندی: بازاریابی اینترنتی، 
برچسب ها: بازاریابی اینترنتی، بازاریابی الکترونیکی، تعامل دیجیتالی،  

تاریخ : چهارشنبه 12 اسفند 1394 | 01:26 ب.ظ | نویسنده : فرزانه سیف | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • داتیس چت