تبلیغات
مروری بر کسب و کار اینترنتی - آنچه درباره کسب و کار اینترنتی باید بدانیم (بخش اول)

آنچه درباره کسب و کار اینترنتی باید بدانیم

امروزه نقش اینترنت در زندگی روزمره انسان ها بسیار پررنگ شده است و همین عامل باعث شده تا سازمان ها برای آنکه خود را با انقلاب ارتباطات اینترنتی که با توسعه اطلاعات و ارتباطات به وجود آمده است، هماهنگ کرده و بر حول محور افزایش درآمدها و کاهش هزینه ها بگردند، شیوه جدید کسب و کار اینترنتی را برای کسب درآمد و رقابت با رقبا اتنخاب کنند.

تعریف کسب و کار اینترنتی

شرکت IBM کسب و کار اینترنتی را به صورت زیر تعریف کرده است: کسب و کار اینترنتی عبارت است از تبدیل فرآیندهای کلیدی تجاری از طریق استفاده از فناوری اینترنت.
DTI
 نیز کسب و کار اینترنتی را این چنین تعریف می کند: به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات یکپارچه در فعالیت ها، طراحی مجدد فرآیندهای تجاری و یا نوآوری کامل در مدل های تجاری توسط یک شرکت در فرآیندهای درونی.
کسب و کار اینترنتی تعریف دیگری نیز دارد؛ یکپارچگی و سیالیت بیش از پیش طرح ها، فرآیندها، تجهیزات و سیستم های تجاری که در راستای برآورده سازی نیازهای دایم التغییر مشتریان صورت می گیرد.
ارزش های ایجاد شده توسط کسب و کار اینترنتی 
باید توجه داشت که ارزش زایی در سازمان ها کلیدی ترین و مهمترین پدیده ای است که در بقای سازمان ها نقش بازی می کند و اگر سازمانی ارزش جدیدی را برای ارایه به بازار نداشته باشد، ایجاد و یا حضور این شرکت در محیط تجاری توجیه پذیر نبوده و از بین خواهد رفت. بنابراین زمانی که از کسب و کار اینترنتی در یک سازمان سخن به میان می آوریم، باید انتظار ارزش های جدیدی را داشته باشیم که این نوع کسب و کار برای سازمان به ارمغان می آورد، ارزش هایی از جمله: سرعت بیشتر، کیفیت بیشتر، دسترسی بیشتر مشتری به محصول، خدمات پس از فروش بیشتر، برخورد بهتر با مشتری، تنوع محصول، کاهش هزینه و … 
طبق مطالعات انجام شده توسط آمیت و زوت (۲۰۰۱) چهار عامل اصلی در کسب و کار اینترنتی وجود دارد که منجر به ایجاد ارزش جدید و یا افزایش ارزش های موجود حاصل از عملکرد شرکت در کسب و کار اینترنتی می شود


۱)نوظهوری 
در روش سنتی، کسب و کار، تولید کننده کالای تولیدی خود را از طریق فروشند عرضه می کرد و مشتری نیز پس از جستجوی فراوان کالایی را که بیشترین توان را برای ارضای نیازهای وی داشت، پیدا می کرد. اما در کسب و کار اینترنتی مشتری عین کالای مورد نیاز خود را سفارش می دهد و سپس تولید کننده آن را تولید کرده و در اختیار مشتری قرار می دهد. بنابراین کسب و کار اینترنتی بیشتر به سمت نو کردن و تغییر روش های انجام کار تمایل دارد
سازمان ها نیز با توسعه کسب و کار اینترنتی از طریق ایجاد ارتباط قوی با همکاران درون صنعت (نظیر رقبای مختلف، عرضه کنندگان متنوع و شرکت های خدماتی متفاوت)، خذف نقاط ناکارآیی در فرآیند خرید و فروش (به وسیله ایجاد روش های جدید مبادله و تعامل اینترنتی که مورد بازنگری و مهندسی مجدد قرار گرفته است)، گردآوری نیازهای ناشناخته مشتری و شناخت نیازهای بازارهای جدید، نوآوری و خلاقیت را در شرکت های خود افزایش داده و از این طریق ارزش بیشتری در بازار ایجاد می کنند
۲)قفل کردن
منظور از قفل کردن در کسب و کار اینترنتی، قفل کردن مشتری در سازمان یا همان حفظ مشتری است که این عمل با افزایش تعداد دفعات مبادله با مشتری امکان می یابد
کسب و کار اینترنتی با افزایش وفاداری مشتریان به سازمان ها، به حفظ مشتری کمک کرده و با بازخور مثبت و افزایش اعتماد بین طرفین (مشتری و سازمان)، جذاب شدن تعاملات و مبادلات تجاری بین مشتری و سازمان را در پی دارد
۳)تکمیل کردن
کسب و کار اینترنتی از طریق استراتژی های مختلف همکاری مشترک از طریق عرضه توأمان محصولات و خدمات به مشتریان، نیازهای آنان را به نحو مطلوبتری برآورده می کند. در واقع کسب و کار اینترنتی با ترکیب چند عامل از جمله عرضه توأمان محصول و خدمات به مشتریان، این امکان را به آنها می دهند تا با انتخاب روش دلخواه، نیاز خود را انتخاب کرده و از آسان ترین راه، با ارزش بیشتر و با هزینه کمتر خدمات مورد نیاز خود را از تولید کننده دریافت نمایند: به عنوان مثال کسب و کار اینترنتی این امکان را برای مشتریان فراهم ساخته است تا کتاب مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی سفارش دهند و از طریق دیگر با انتخاب بهترین راه کتاب مورد نظر را در سریع ترین زمان ممکن و با کم ترین هزینه در اختیار داشته باشند، در حالی که در تجارت سنتی این کار بسیار مشکل است
۴) کارآیی
کارآیی یکی از مهمترین عوامل ایجاد ارزش در کسب و کار اینترنتی می باشد؛ کسب وکار اینترنتی اطلاعات زاید را کاهش می دهد، هزینه های جستجوی مشتریان و چانه زنی ها را کم می کند و حجم بیشتری از محصولات یا خدمات با هزینه کمتری (نظیر هزینه نیروی انسانی، هزینه کاغذ، هزینه زمان و…) مبادله می کند.
کسب و کار اینترنتی با انتقال اینترنتی اطلاعات و داده ها در سازمان، کاغذ را در فرآیند تجارت و مبادله خذف کرده و به کاهش هزینه ها کمک می کند. همچنین کسب و کار اینترنتی با یکپارچه سازی فرآیندهای انتقال اطلاعات، به حداقل شدن هزینه های دوباره کاری نظیر ورود مجدد اطلاعات به سیستم، چاپ و انتقال اطلاعات بین بخش های غیریکپارچه و… کمک می کند و به خذف نیروی انسانی از فرآیند کار و کاهش هزینه های نیروی انسانی و کاهش هزینه های بی دقتی و اشتباه منجر می شود

● مزایای کسب و کار اینترنتی 
کسب و کار اینترنتی برای سازمان دارای مزایای فراوانی است که برخی از این مزایا محسوس و برخی دیگر نامحسوس است. حال به مزایای محسوس و نامحسوس کسب و کار اینترنتی در سازمان اشاره می کنیم
● 
مزایای محسوس کسب و کار اینترنتی 
به طور کلی می توان گفت که مزایای محسوس کسب و کار اینترنتی برای سازمان به شرح زیر است
۱) کسب و کار اینترنتی از طریق
الف) محصولات جدید، بازارهای جدید،
ب) مشتریان فعلی (تکرار خرید)
ج) مشتریان فعلی (خریدهای موازی) باعث افزایش فروش و در نتیجه افزایش درآمد می شود.
۲) کسب و کار اینترنتی از طریق
الف) کاهش زمان در ارایه خدمات،
ب) فروش بهنگام، 
ج) کاهش تکثیر و توزیع هزینه های ارتباطات بازار باعث کاهش هزینه های بازاریابی می شود.
۳)کسب و کار اینترنتی هم چنین از طریق 
الف) کاهش موجودی انبار،
ب) افزایش رقابت در میان عرضه کنندگان،
ج) دوره زمانی کوتاه تر در ارایه تقاضا، 
د) کاهش هزینه های اجرایی ناشی از فرآیندهای تجاری روتین مثل کارمندیابی، باعث کاهش هزینه های زنجیره عرضه می شود.

 
● 
مزایای نامحسوس کسب و کار اینترنتی 
کسب و کار اینترنتی علاوه بر مزایای محسوس که به آن اشاره شد، دارای مزایای نامحسوس نیز می باشد، از جمله مزایای نامحسوس کسب و اینترنتی می توان مزایای زیر را نام برد:
۱)بهبود وجهه شرکت،
۲)ارتقاء مارک تجاری،
۳)ارتباطات بازاریابی سریع تر و پاسخگوتر شامل ارتباطات شخصی و فرد به فرد،
۴) سریع تر کردن چرخه حیات تولید محصول
۵)بهبود خدمات رسانی به مشتریان دوردست،
۶)یادگیری برای آینده،
۷)برآورد انتظارات مشتری با داشتن سایت اینترنتی،
۸)شناسایی شرکای تجاری جدید و پشتیبانی از شرکای تجاری موجود شرکت،
۹)مدیریت بهتر اطلاعات بازار و اطلاعات مشتری و
۱۰)افزایش امکان دریافت بازخور از مشتری راجع به محصولات.
● 
یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار اینترنتی 
توسعه و تحول در فناوری اطلاعات باعث تغییراتی در سازمان می شود و مدیران را به چالش می کشاند و آنها را با تحولات بازرگانی و فنی سازمان مواجه می سازد. درست در همین زمان است که یک مدیر باید یک طرح تجاری جدید برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی سازمان ارایه دهد. برای آنکه با طراحی یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار اینترنتی آشنا شویم در ادامه به مراحل طراحی یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار اینترنتی، اشاره می کنیم
طراحی یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار اینترنتی نیاز به گذراندن چهار مرحله دارد
۱) شناسایی مشتریان و خود شرکت
برای آنکه یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار اینترنتی طراحی کنیم، در گام اول باید مشتریان، کسب و کار و روندهای فناورانه گذشته شرکت خود را از طریق سئوالاتی شناسایی کنیم، سئوالاتی نظیر
الف) آیا موج جدید تحولات فناورانه، روش های جدیدی را برای انجام فعالیت های تجاری ایجاد کرده است؟
ب) آیا سازمان پاسخگوی نیازهای دایماً در حال تغییر مشتریان می باشد؟
آیا سازمان از فرصت های جدید ناشی از تغییرات استفاده کرده است؟ و
۲) بر عکس کردن زنجیره ارزش
بزرگ ترین چالش در کسب و کار اینترنتی مرتبط کردن فناوری با طرح های جدید تجاری است. به دلیل نیاز به تغییر در فناوری و روندهای تجاری، کار دو برابر می شود، وقتی فناوری جدید ظاهر می شود نیازها و انتظارات مشتری هم تغییر می کند که متعاقب آن باید طرح های تجاری جدیدی را برای پاسخگویی به نیاز مشتری ایجاد کرد
باید توجه داشت که در این میان سازمان هایی موفق هستند که نه تنها ارزش های جدید را به خود اضافه می کنند، بلکه آنها را تغییر هم می دهند. برای تغییر ارزش ها مدیران باید زنجیره ارزش سنتی را که دیدی درون گرا دارد (زنجیره ارزش سنتی به ترتیب شامل:
۱)شایستگی های هسته ای درون سازمانی،
۲) فرآیندهای زیرساختاری انعطاف پذیر،
۳) محصولات/ خدمات،
۴) کانال ها،
۵) زنجیره ارزش جدید که دارای دیدی برون گراست. زنجیره ارزش جدید به ترتیب شامل:
۱)نیازهای مشتریان،
۲) کانال های یکپارچه،
۳) محصولات/ خدمات،
۴) فرایندهای زیرساختاری انعطاف پذیر

 ۵) شایستگی های هسته ای درون سازمانی به وجود آورند


۳) گزینش یک روش برای موفقیت استراتژیک در کسب و کار اینترنتی
گام سوم در طراحی یک طرح جدید برای کسب و کار اینترنتی، انتخاب یک روش برای موفقیت استراتژیک در کسب و کار اینترنتی است. باید توجه داشت اگر چه سازگاری فناوری جدید می تواند در تکامل سازمان نقش داشته باشد، ولی این امر زمانی حاصل می شود که شرکت بتواند بهترین استفاده را از آن ببرد
مدیران برای موفقیت استراتژیک در کسب و کار اینترنتی، معمولاً یکی از روش های زیر را به کار می برنند
الف) تکامل خدمات: تحویل هر چیزی به مشتری که برای او ارزشممند بوده و خواهان آن باشد.
ب) تکامل عملیاتی: تحویل هر چه سریعتر محصولاتی با کیفیت بالا و قیمتی منطقی به مشتری.
ج) تکامل مستمر نوآوری: تحویل کالاها و خدماتی که حدود عملکرد را افزایش داده و باعث خرسندی مشتری گردد.
نکته مهم اینکه برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی باید یکی از روش های بالا با توجه به منابع مورد نیاز برای پیاده سازی آن، انتخاب شود


۴) اجرای بی نقص 
گام چهارم در طراحی یک طرح جدید تجاری موفق برای کسب و کار اینترنتی، اجرای بی نقض این طرح تجاری است. برای آنکه طرح جدید تجاری بدون نقض اجرا شود باید با فناوری اطلاعات در سازمان تناسب استراتژیک داشته باشد؛ یعنی طرح جدید تجاری باید مرزهای سنتی فناوری اطلاعات در سازمان را شکسته و سپس بر مبنای فناوری روز سازمان اجرا شود. در این میان مدیران سازمان، باید تصمیماتی را برای تغییر سازمان اتخاذ نمایند تا سازمان را از موقعیت فعلی خود حرکت داده و به موقعیت مطلوب برسانند و زیرساختها را منسجم سازند تا به الزامات کسب و کار اینترنتی دست یابند.

(ادامه مطلب در بخش دوم)

 

منبع : باشگاه تحلیل‌گران جوان آریا




برچسب ها: مزایای کسب و کار اینترنتی، مزایای کسب و کار الکترونیکی، تعریف کسب و کار الکترونیکی، آ، آموزش کسب و کار اینترنتی،  

تاریخ : دوشنبه 3 اسفند 1394 | 03:09 ب.ظ | نویسنده : فرزانه سیف | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • داتیس چت